Van egy majdnem két magyarországnyi terület Finnország dél-keleti határánál, amelynek neve Karélia. Ez a terület hosszú évszázadokon keresztül ütközőzóna volt Oroszország és a Svéd Birodalom között. Oroszország úgy tekinti Karéliát, hogy bizony az mindig is az Orosz Birodalom, korábban Novgorodi Nagyfejedelmség része volt, a finnek számára pedig Karélia történelmi finn terület, olyasmi, mint nekünk Erdély. Azonban a finnek lényegesen békésebb természetűek, mint mi, így csak kevesek régi mániája tankkal végigmenni Karélián, de azért nekik is van módszerük, hogy bosszantsák orosz szomszédaikat.

Méghozzá olyan módot találtak, mely lényegesen kellemesebb, mint a háborúsdi, de mégis kellemes fricska a kissé lenézett Oroszország felé. Történt ugyanis, hogy 1932-ben egy finn cég meglovagolván a Finnországban is erősödő nacionalizmust, piacra dobta Karjala nevű sörét, amely Karélia finn neve. Ezt a márkát egészen '44-ig gyártották, majd 4 év szünet után '48-ban újraindult a gyártás. Viszont a korábbi sikerek nem jöttek, sőt már-már haldoklott a márka, egészen addig, amíg '68-ban a finnországi szovjet nagykövet sérelmezte, hogy erről a márkáról mindenkinek a háborús idők jutnak eszébe, meg kéne szüntetni, vagy legalább betiltani. Több se kellett a finneknek, a Karjala virágkora elkezdődött. A sör akkori jelmondata szerint elkezdték üvegről-üvegre visszafoglalni Karéliát. Majd a márka kapott még egy becenevet, ez lett a "kitelepített" sör.

De hogy miről is szól ez a konfliktus? Valójában Karélia teljes egészében sosem volt Finnország területe, mindig határsáv volt. Lakói magukat karéloknak nevezik és nem is teljesen a finnt beszélik, hanem saját nyelvüket, a karéliait. Ez azonban körülbelül annyira tér el a finntől, mint a csángók magyarja az anyaországitól. Sok nyelvújítás kori szót nem vettek át, illetve bizonyos tárgyak neveit az oroszból emelték át. Ennek ellenére megértik egymást a finnekkel. Valójában Karélia nagy része már a 18. század eleje óta (Nystadi béke) Oroszország része, lakosságának többsége is orosz nyelvű, azonban időről-időre felmerül a tartomány visszacsatolása vagy részleges visszacsatolása. Erre a legnagyobb esély a II. világháborúban volt, amikor is a finnek megszállták a régiót és elcsatolták a Szovjetuniótól. A siker csak átmenetinek bizonyult, a háború végén Karélia újra Oroszországban találta magát.

Érdekes még a szovjet idők népszámlálásaira egy pillantást vetni. 1926-ban százezren voltak a karélok és mindössze kétezeröszázan a finnek, '39-ben száznyolcezren voltak a karélok és nyolcezeháromszázan a finnek. A következő cenzusra '59-ben került sor, ekkor nyolvannégyezren mondták magukat karéliainak és huszonkétezren finnek. Vagyis jelentős változás nem történt, csak a represszió mértéke gyengült, többen mertek finnek lenni újra. (Hasonló folyamatokat szomszédaink cenzusaiban is találunk.)

Mi a helyzet mostanság?

1991 óta Karélia Karélia Köztársaság néven fut, amely része az Orosz Föderációnak. Az egyedüli hivatalos nyelv az orosz, de számos hivatalban azért lehet használni a karéliait. A karélok aránya egyre csökken, az országban, a finnekkel együtt körülbelül 11%-át adják a teljes népességnek, ez mintegy nyolcvanezer embert jelent. A hivatalos finn politikának nem témája a visszacsatolás, de a karéliai kérdés mégis jelen van, ha máshol nem is, sörsátorban vagy kocsmaasztalon sör formájában manifesztálódik.

Hogy lehetne ez nálunk?

Érdekes kísérlet lenne piacra dobni kis hazánkban Erdély vagy Felvidék márkájú sört. Egészen biztosan pillanatok alatt megtelne a szlovák és román nemzeti-radikális sajtó a magyarok újabb szemtelenségével, követelve a sör betiltását, a gyár lerombolását és helyének sóval beszórását. Vagyis jenentős ingyen reklámmal indulna a sör pályafutása, amelynek a Tárki legújabb közvéleménykutatását figyelve, egyre jelentősebb fogyasztói tábora lenne az országban. (Lehetséges, hogy Vona Gábor már le is szerződött a Borsodi Sörgyárral és valójában az egész nemzeti-jobboldal csak a brand megalapozását szolgálja.) Viszont azt be kell vallanom, jobban örülnék az alkoholos nacionalizmusnak, mint a focimeccsen drukkerverősnek, aztán zászlóégetősnek. Szóval legyen itthon Erdély Sör, határon túl meg Szvatopluk és Dákoromán. És ha ez megvan, gyártsa mindegyiket egy osztrák sörgyár! Akkor talán még koccinthatnánk is vele.

Karélia történelmi címere: egy svéd kar küzd egy orosszal


 

A bejegyzés trackback címe:

https://szociofinn.blog.hu/api/trackback/id/tr251115633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbm 2009.05.11. 22:11:00

Azért az erdély egy kissé túlzó párhuzam, főleg mert igazán nem tartozott sohasem finnországhoz. Az első határvonal, melyet meghúztak még a XII. században Novgoroddal, a Ladoga-tó északi csücskétől ment vagy északnak a jeges-tengerig, vagy észak-nyugatnak a botteni-öbölig, ezen máig vitatkoznak. De legjobb esetben is az 1940 előtti határok vonatkoztak már akkor is finnországra úgy nagyjából. A Karéliai földnyelvről pedig: Viipuuri, vagyis Viborg városától délkeletre lévő terület nem igazán volt integráns része finnországnak. Bár néha persze azt a részt is meghódították a svédek, ez volt a legnagyobb keleti kiterjedésük:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Nordic_war_bse.jpg
Ezután jött ugye a nystad-i béke.
Ezenkívül a karéliaiak sohasem tartották magukat finneknek, illetve, a finnország területén élő finnugorokból alakult ki a finn nemzet, az attól keletre-délre élők pedig "megmaradtak" a karéliainak, vagy elszlávosodtak. De például vallásilag is különböznek, az oroszországi karéliaiak pravoszlávok, míg a finnországi evangélikusok, mint írtam, jórészt "beolvadtak" a finnekhez - persze ez nem egyenlő az általunk ismert asszimilációval, mivel ez a nemzetté alakulás során történt.
De a cikk amúgy érdekes, és érthető a finnek ragaszkodása pl. Viborghoz, ami tényleg finnország része volt. De Karélia nem erdéy, az biztos.

mbm 2009.05.11. 22:15:56

Ja, és bocsi a kekeckedésért, csak pontosítani próbáltam. Amúgy az alkoholizmusban kiteljesedő irredentizmust és is pártolnám, de lehetne a mi sörünk akkor már Feltételezett Magyar Őshaza is:)

PMirko 2009.05.11. 22:16:46

@mbm: Valóban nem Erdély, történelmileg teljesen más a szituáció. Azzal, hogy azt írtam, Karélia olyasmi a finneknek, mint nekünk Erdély, azzal az érzelmi töltetre utaltam. De én is megjegyeztem, hogy valójában ez a terület sohasem volt igazán Finnország része. A karéliaiaknak pedig van egy saját nemzet tudatuk valóban, de mégis sok karéliai számára boldogság lenne Finnországhoz tartozni. Mondjuk ennek megvan a racionalitása.:)

pappito · http://pappito.com 2009.05.11. 23:35:01

szerintem az mókás lenne, ha lenne szvatopluk sör vagy dákóromán sör odaát :)

Egy erdély nevű sör szerintem senkinek se bántaná a szemét, legalábbis nekem nem, pedig én kifejezetten nem vagyok nyitott erre az emocionális, zsigeri irredenta hörgésre.

Kőbányai is van, pedig kőbánya aztán nem volt soha a világ közepe :)

Alf (törölt) 2009.05.11. 23:49:27

igyál ciuc-ot, oszt kész.

krampam 2009.05.12. 00:19:41

Van olyan hogy Magyarok Söre.
Nem is olyan rossz! Én kifejezetten szeretem.
És kellőképp "irredenta". ;)

Guild 2009.05.12. 00:28:10

Ha már Karélia, illik megemlékezni a Téli háborúról is:
hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9li_h%C3%A1bor%C3%BA
Vesztett Finnország "ősi" finn területeket is, szóval azért nem teljesen alaptalan az Erdély analógia.
A finnekben az a becsülendő, hogy nem rinyáltak, nem zsidókat okolták, hanem magukra maradva is keményen harcoltak a hazájukért.

Frank Columbo 2009.05.12. 00:36:30

Senkiházi kurva románok, gyalázat amit az erdélyi városainkkal tettek, leamortizálták, lezüllesztették mindet az ízléstelen primitív ösztönlény hozzáállásukkal. Annyit tudtak hozzáadni az ott felhalmozott értékekhez, hogy mindent kék sárga pirosra festettek, beépítettek egy két ormótlan dél kelet balkáni stílusú beton bérházat a műemlék épületeink közé, és a gettóvá alakított városrészekbe minimum két baszott nagy ortodox templomot rittyentettek, ahogy egyen ortodox templomokat építenek az elhagyott falvaink közepébe is. A monarchiából megörökölt vasúti hálózattal nem tudtak mit kezdeni, szétbarmolták azt is, az útjaik nem kis része még ugyanaz amit a monarchia éveiben építettünk, rázúdítva egy kis aszfaltmorzsát. A kivételes túrisztikai adottságokból semmit nem tudtak hasznosítani, ahogy a bányáinkkal se. Csak azért kellett nekik Erdély, hogy primitív ösztönlényként leigázzák, leamortizálják azt a saját szintükre és telibeszaporítsák tudatlan, semmirekellő, igénytelen, koszos véglény románok tömkelegével. Vajon Karéliában is így történt az oroszok részvételével? Nem hinném, pedig az oroszok, se a legkultúráltabb nép a világon.

vasziljevics 2009.05.12. 00:42:30

megjegyzés: a SZU-t még mindig rövid u-val írjuk

amúgy van pl Nimród sör is, szóval csak kutatni kell kicsit, létezik az alkoholnacionalizmus nálunk is :)

Fat Abbot 2009.05.12. 00:42:55

@Frank Columbo: Kalambó igazad van! Bezzeg mi megszépítettük a magyar hazát! Ha magyar terület maradt volna Erdély most prosperálna, mint Ózd, Miskolc, vagy Pécel-Külső! Ezek a románok, pfejj!

Fat Abbot 2009.05.12. 00:44:18

Amúgy fasza. A sör is, meg a finnek is.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.05.12. 01:04:21

Hm, természetesen megértem, hogy ez egy rövid összefoglaló, ami legalább annyira szól a sörről, meg a magyarországi párhuzamokról, mint magáról Karéliáról, de azért néhány megjegyzést pontosítanék.

1: Az igaz, hogy Karélia határai sokat változtak a történelem során, viszont az az állítás, hogy Karélia nagy része már a nystadi béke (1721) óta Oroszország része, hát az finoman szólva is félrevezető. Valóban Oroszország része volt 1812-ig, akkor azonban a nyugati részét visszacsatolták Finnországhoz. (Az, hogy maga Finnország Oroszország része lett, az ennek a ténynek a jelentőségén nem változtat, tekintettel arra, hogy nagyfokú autonómiát élveztek a finnek az Orosz Birodalmon belül).

1918-ban Finnország elszakad Oroszországtól és ez értelemszerűen vonatkozik Karélia 1812-ben visszacsatolt részeire is. Karélia nyugati fele tehát 1812 és 1940 között Finnország része.

2: Ebből következően az is pontatlan állítás, hogy "a II. világháborúban ... a finnek megszállták a régiót és elcsatolták a Szovjetúniótól". Hát igen, valóban 1941-44 között elfoglalták Karélia keleti részét is, de talán az se mellékes, hogy ekkor foglalták vissza Karélia azon nyugati részét, amelyet 1939-40-ben az oroszok a Téli Háború során elhódítottak Finnországtól. Tehát itt az agresszor eredetileg nem Finnország volt, hanem a Szovjetúnió.

3: Az az állítás is pontatlan, ami az etnikai viszonyokra vonatkozik. Karélia szovjet része 1926-ban és 1939-ben csak a terület keleti részét foglalta magában. Ezzel szemben 1956-ban már a Finnországtól elcsatolt nyugati területeket is magában foglalta. Ez utóbbi terület a II. világháború előtt minden volt, csak nem eloroszosodott. Itt tóbbségében finnek éltek (és/vagy karélok, ha úgy tetszik). Ezek a finnek a Téli Háború illetve a II. VH lezárása után (a megmaradó) Finnországba menekültek. Nagyjából négyszázezren. Az általad idézett 1956-os adat tehát valószínűleg az 1939-esnél nagyobb terület finn lakosságát foglalja magában és tükrözi azt a tényt, hogy onnan rengeteg finn elmenekült.

Mindebből egyébként az is következik, hogy amikor 1932-ben megjelent a Karjala sör, Karélia (akkor) finnek által lakott része még finn terület volt, tehát nem gondolom, hogy már ekkor olyan nagy jelentősége lett volna a névnek, mint lett '68 után.

Végezetül néhány link a témáról:

finland.fi/netcomm/news/showarticle.asp?intNWSAID=25907

en.wikipedia.org/wiki/Karelia

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.05.12. 01:08:17

@Frank Columbo: "Vajon Karéliában is így történt az oroszok részvételével? Nem hinném, pedig az oroszok, se a legkultúráltabb nép a világon." Hát, pedig elhiheted. Én jártam Viipuriban. Sokkal lepusztultabb, mint Erdély valaha is volt:

jozsefbiro.blog.hu/2009/03/17/tiz_eve_irtam

PMirko 2009.05.12. 01:48:26

@promontor: Alapvetően nem készültem egy komoly történelmi beszámolóval, a célom a sör bemutatása volt, meg az olvasó számára elhelyezni a dolgot valahogy. De köszönöm a pontosításokat, bár azért néhányhoz nekem is van megjegyzésem.
1. Karélia nagyobbik része már a nystadi béke óta Oroszországhoz tartozott. Bár nagyon nehéz pontosan körbehatárolni Karéliát, mert ugye beszélhetünk magáról a köztársaságról, de abban nincsenek benne a mai finn területek, illetve ugyancsak nincs benne a Finn-öböl és a Ladoga tó közötti terület.
2. Igen, maga az egész konfliktus egy külön bejegyzést érdemelne, természetesen nem Finnország volt az agresszor az oroszok ellen. Azért az egerek is viszonylag kevésszer esnek neki az elefántnak.
3. Az etnikai problémák ugyancsak egy egész bejegyzésre valót kitöltenének. (Dehogy, könyvek tömkelegét megtöltenék.) Itt az a probléma, hogy elve elkezdték kitelepíteni módszeresen a finneket az elcsatolt területekről, illetve ahogy írod menekültek is tömegével. Az, hogy pontosan mennyi finn maradt ott, illetve mennyi karéliai mondta később magát finnek, nos ezt csak becsülni tudjuk úgyszintén. Az is lehetséges persze, hogy egész egyszerűen meghalt a háborúban a karéliaiak 20 százaléka, bár azért az irgalmatlanul nagy szám lenne.
Még egyszer köszönöm a kiegészítéseket!

F. T.- (törölt) · http://www.metacafe.com/watch/2123225/ 2009.05.12. 03:25:46

"Román" sörök:
Ursus - Best beer in Romania, since 1875 (?), Cluj (Kolozsvár)

No comment... :)

F. T.- (törölt) · http://www.metacafe.com/watch/2123225/ 2009.05.12. 03:26:41

@Ferenc Testvér:
de persze ott a temesvári sör, amin Ferenc József látható, stb. :D

Pipas 2009.05.12. 07:03:09

Persze a Karjala sörből, mint minden sörből három alkoholfokozat áll a vásárlók rendelkezésére. Merthogy a Finnek profik, nem kispályáznak.

Érdemes rákeresni a google segítségével a 'karjala olu', "koff olut' , 'karhu olut', 'lapin kulta olut' kifejezésekre, amiből egyenesen következik, hogy olut == sör.

Ezekből a sörökből nagyjából a Karhu == medve iható a többi igen gyenge. Viszont érdekes párhuzam, hogy az erélyi sörök közül a leginkább iható az Ursus és mivel Ursus == medve és így Karhu == Ursus. ;)

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2009.05.12. 07:06:48

@mbm: Ezt azért ne hangoztasd finnek közelében. Mondd már meg, hogy pontosan mi tartozott Finnországhoz, egy országhoz ami 80 éve létezik?

Karélia a gyökereket jelenti a finneknek, része identitásuknak, tökéletesen függetlenül, hogy az papíron kinek a nevén van.

Végtére igazad van: Karélia nem Erdély.

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2009.05.12. 07:08:57

Sör fronton az Olvi és a Sandels ami nálam még fut, de a Lapin Kulta sem tűnne fel itthon ha Arany ÁSzokos üvegben kínálnák.

Szaunázáshoz a háromdecis Olvi mindig bejön! :)

botd · http://headshot.blog.hu 2009.05.12. 07:18:58

Valaki már látom felhozta a Magyarok Sörét, az abszolút nemzeti, a címke miatt minden trianoni kedvezményezett kérhetné a betiltását.
A másik sör amit meg kell említeni az a Hargita. Ezt Erdélyben gyártják, az első helyi sör volt, ugyanott gyártották ahol a csíkit, de mióta a Ciuc prémium márka lett valami más cég gyárgytja, viszont hogy a románok érezék a törődést a címke minden lehetséges részén piros-fehér-zöld sáv vonul végig és ugye a nevét sem a román helyesírás szerinti Harghitára váltották:D

Aradebil 2009.05.12. 07:29:00

Egy csepeli vendéglőben csapolnak Carpathia sört,nagyon finom,kicsit fűszeres:)

whyer 2009.05.12. 07:45:35

Független Finn állam még nincs 100 éve, amikor kiváltak az orosz birodalomból egy orosz tábornok vezetésével.
Előtte a X. századtól kezdve svéd terület volt, amikor a finn nyelvet szinte nem is használták (ehhez képest a mai kisebbségi politikájuk bámulatos: minden kétnyelvű finn-svéd még a buszjegy is, bár a finn használják, tanítják a svédet).
A svéd megszállás előtt pedig valóban voltak fin területek, csak ha komolyan vesszük a rokonságot, akkor nem sok ideig lehetett, mert mi ugye a IX. sz. tájékán érkeztünk meg. Ők mennyivel lehettek gyorsabbak? :)
(Ennél tovább a finn barátaim sem tudták a saját történelmüket.)

Szóval nekem kicsit olyan ez a kérdés, mintha az feszegetnék, hogy Szabolcs és Szatmár megye mindig is összeforrt, bár mindig más országok alá tartozott.

Ja, és Erdély az erdélyieké, mert a magyarság mindig is kisebbség volt ott és a székely vezetés is sokkal tovább tartott. A székelyek meg székelyek, nem magyarok.

Pala 2009.05.12. 08:32:10

Te jó ég! Hogy lehet olyat leírni, hogy "a finnek lényegesen békésebb természetűek, mint mi"?
Nincs olyan birkatermészetű nemzet, amelyiket akárcsak egy lapon lehetne említeni a magyarsággal! A Szovjetunió széthullásakor önként lemondott Kárpátaljáról, Jugoszláviából egyes-egyedül a Magyarországtól elvett terület maradt meg Szerbiának, és egyébként is mindig mi kérünk elnézést akkor, amikor minket ütnek.

Frank Columbo 2009.05.12. 10:06:01

@Fat Abbot: Aha, akkor milyen szerencsések is az erdélyi magyarok, hogy a románokhoz kerültek, még jó hogy elcsatolták azt a részt. Szerintem te még nem voltál Erdélyben, majd nézz szét. Például Nagyvárad sokkal szebb, fejlettebb város volt az elcsatolás előtt mint az akkori Miskolc, most fordítva igaz és ezzel nem azt mondom, hogy Miskolc nem egy gettó. Van egy elég észrevehető különbség a két ország között. Borsod megyében ezerszer jobban ki van használva a túrizmus mint erdélyben, a borsodi cigány falvaktól eltekintve sokkal szebbek igényesebb még borsod megye is a romániai helyzetnél. Kábé olyan a érzés romániából magyarországra érkezni mint nekünk ausztriába, a határt átlépve az amúgy szar magyar utak teljesen simának tünnek a táj rendezettnek, stb. és ezzel nem azt akarom mondani, hogy nálunk minden szép mert kurvára nem az, csak romániában még sokkal szarabb a helyzet.
@promontor: Nagyváradon pont olyan érzésem volt, amit leírtál a blogodban, lepusztult századelei polgári bérpaloták, kosz és bűz. A főtéren pedig valami ősi román vezér otromba szobra.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.05.12. 11:01:34

@Frank Columbo: Voltam Nagyváradon is még '95-ben. Viipuri sokkal-sokkal lerobbantabb volt.

suski 2009.05.13. 11:17:42

Jó ez a blog, gratula!

nos a posztból az tényleg hiányzott, amit már itt vki pontosított, hogy a finnek elmenekültek az átadott területrôl, a finn haver szerint 90%-100%-uk.( Ez Erdélyben ugye nem így volt.) Köztük a haverom apja is 8 évesen, aki egész életében traumaként hordozta ezt a menekülést és gyûlölte az oroszokat. Azt is megkérdeztem, vajon megtörténhetne -e náluk, hogy Halonen Putyinnal koccintgat Karélia elcsatolásának "ünnepén" a helsinki orosz követségen...
Lehet találgatni.
Az sem mellékes azért, hogy a mostani Finno.-ban is van Karéliának nevezett rész, tehát a karjala sör az nem feltétlenül nacionalista szájízû.
süti beállítások módosítása